Українські вантажоперевізники, які працюють у Польщі, стикаються з хвилею непропорційно суворих штрафів, що виглядають як надмірно прискіпливе ставлення. Зокрема, штрафи досягають 12 тисяч злотих (приблизно 120 тисяч гривень) за технічні та навіть граматичні помилки в документах, зокрема через неточності в пунктуації під час реєстрації перевезень у системі SENT/RMPD.
Що відбувається?
Система SENT, яку контролює Національна податкова адміністрація Польщі, призначена для моніторингу перевезень так званих «чутливих» товарів, таких як паливо, алкоголь, тютюнові вироби тощо. Хоча система має на меті забезпечення прозорості перевезень і боротьбу з нелегальним обігом, українські перевізники дедалі частіше стикаються з санкціями, які виглядають непропорційними.
Заступник міністра розвитку та територій України Сергій Деркач заявив, що українська сторона вже звернулася до польських міністерств і Єврокомісії з вимогою перегляду системи штрафування. Деркач наголосив, що такі санкції не мають жодного впливу на реальний ринок перевезень і є необґрунтованими.
До речі – Передвиборчі перегони у Польщі: виклики та загрози російського втручання
Непропорційні штрафи: інструмент економічного тиску?
Штрафи у 12 тисяч злотих за дрібні технічні помилки, включно з помилками в пунктуації, викликають справедливе обурення українських перевізників. Наприклад, якщо у документі не поставлено кому чи крапку, польська влада може вважати це порушенням, наклавши величезний штраф.
На думку багатьох експертів, така практика виглядає як свідомий економічний тиск на український бізнес, що здійснює перевезення територією Польщі. Це може бути частиною більшої тенденції ускладнення доступу українських компаній до польського ринку транспортних перевезень.
Міжнародна реакція та очікування України
Україна закликає до перегляду системи SENT і вимагає встановлення адекватних санкцій. На думку української сторони, штрафи мають бути співмірними до серйозності порушення, а не перетворюватися на інструмент бюрократичного тиску.
Крім того, Україна розраховує на підтримку Єврокомісії в цьому питанні, оскільки ситуація може порушувати принципи чесної конкуренції в межах європейського ринку.
Штрафи як виклик для бізнесу
Ця ситуація є серйозним викликом для українських перевізників, які вже працюють у складних умовах. Польща є одним із ключових партнерів України в сфері міжнародної логістики, але подібна політика може значно ускладнити торговельні відносини між країнами.
На тлі складної політичної та економічної ситуації в Україні така практика польської влади виглядає як невиправдана дискримінація, яка ставить під сумнів задекларовану дружбу та підтримку з боку Польщі.
В тему – У Польщі намагаються асимілювати українців та можуть повторити помилки минулого
Українські перевізники заслуговують на справедливе ставлення в рамках європейських правил та чесної конкуренції. Зловживання штрафами, особливо через дрібні технічні помилки, порушує не лише інтереси бізнесу, але й загальні принципи співпраці між Україною та Польщею.
Україна сподівається на оперативну реакцію з боку польської влади та підтримку Єврокомісії у вирішенні цієї проблеми. Справедливість у стосунках між країнами повинна переважати над бюрократичними та економічними інтересами.